E-A-T ja SEO – näin luot sisältöä, jota Google haluaa

Jos olet joskus selaillut hakukoneoptimointia käsitteleviä blogeja tai alan kirjoituksia, olet varmasti törmännyt käsitteisiin kuten E-A-T ja YMYL. Ne ovat lyhenteitä, joiden paikkansapitävyyden jopa salamyhkäisyydestään tunnettu Google myöntää. Nämä lyhenteet liittyvät olennaisesti sivuston sisältöön ja sisällön suosioon Googlen silmissä. Mitä E-A-T sitten tarkoittaa, ja miksi se on tärkeä seikka sivustosi hakukonenäkyvyyden suhteen?

Varoitus: Tämä artikkeli ei sisällä taikakonsteja tai salaista kaavaa hakukoneoptimointiin. Jos haluat sivustosi Googlen ykköstuloksiin, tarvitset ymmärrystä Googlen monimutkaisista toimintaperiaatteista. Hakukoneoptimointiin ei valitettavasti ole salaista kaavaa tai keinoja, joilla saat yhden yön, tai edes viikon aikana sivujasi ensimmäisille sijoille. SEO on pitkäjänteistä peliä, jossa parhaiten käyttäjän hakuun vastaava (laadukkain) sisältö voittaa.

Jotta voit ymmärtää Googlen algoritmeja, on tärkeää tietää mitä tarkoitetaan termillä E-A-T, ja miksi se on niin suosittu aihe hakukoneoptimointi käsittelevissä julkaisuissa ja blogeissa. Tässä artikkelissa käymme läpi kolme E-A-T:n periaatetta, ja jaan muutamia keinoja, joilla voit sisällyttää jokaisen periaatteen sisältöstrategiaasi, olit sitten millä toimialalla tahansa.

hakukoneoptimointi analyysi sivustosta, SEO Nomad Marketing

Mitä tarkoittaa E-A-T, ja miten se vaikuttaa sivuston hakukoneoptimointiin?

Lyhyesti: E-A-T tarkoittaa kaikkia tekijöitä, joiden perusteella Google määrittelee sivustosi sisällön laadukkuutta ja vastaavuutta Google-hakuun. E-A-T:n ansiosta voin jo näin alkuun sanoa, että voit heittää hyvästit kaikenlaisille SEO-kikoille, joilla olisit 5 vuotta sitten saanut sivustosi viikossa Googlen etusivulle.

 E-A-T tulee englanninkielisistä sanoista Expertise, Authoritativeness, ja Trustworthiness (Asiantuntevuus, auktoritatiivisuus, ja luotettavuus). Nämä kolme sanaa ovat mittareita, joiden avulla Google päättää, onko sivustosi sisällöllä oikeaa arvoa asiakkaalleen, eli googlailijalle. E-A-T on siis ns. yksi algoritmien indeksointitapa, jolla Google määrittelee arvosi hakutoloksissa.

Tässä artikkelissa käyn läpi E-A-T:n yleisimmät toimintaperiaatteet, ja taustoitan hieman tapaa, jolla Google määrittää tekijät E-A-T -pisteytyksiä antaessaan. Puran E-A-T:n jokaisen osa-alueen auki, jotta perusyrittäjäkin voisi ymmärtää, millä perustein Google haluaa hakukonetuloksia sijoitella. Luettuasi tämän artikkelin tiedät taas toivottavasti hieman lisää hakukoneoptimoinnista ja hakukonesijoitteluun vaikuttavista tekijöistä, ja osaat ehkä jopa optimoida sivuasi Google-ystävällisemmäksi E-A-T:n periaatteiden mukaan.

E-A-T:n hyödyt hakukoneoptimoinnissa:

E-A-T voi vaikuttaa huonoilta uutisilta, jos etsit pikavoittoja hakukoneoptimointiin. Huolellisesti hankittu auktoriteetti ja luotettavuus sivustolle yhdistettynä vankkaan asiantuntijuuteen kuitenkin voi toimia vahvana perustana hakutuloksillesi.

Hyvät puolet ovat selkeät: mitä laadukkaampi ja luotettavampi sivu, sitä vaikeampi sivu on syrjäyttää hakutuloksissa. Kannattaa siis panostaa E-A-T:hen kunnolla, jos haluat päästä SERPien ykköstuloksiin ja pysyä niillä.

E-A-T on osittain manuaalinen SEO-standardi

Miten Googlen botit pystyvät arvioimaan sivustosi luotettavuutta ja asiantuntevuutta pelkän tekoälyn voimin? Aivan. Juuri tässä päästään asian ytimeen. E-A-T on Googlen kunnianhimoisimpia päivityksiä hakukonetulosten arviointiin ja sijoitteluun.

Vaikka Googlen tekoäly on kuin maailman älykkäimmät ja datamäärältään valtavimmat aivot, ei se silti pysty vielä prosessoimaan tekstiä aivan samalla tasolla kuin ihmisen monimutkaiseen, abstraktiin ajatteluun kykenevät aivonystyrät. Siksi Google on palkannut tuhansia ja tuhansia uusia hakukonearvioijia, jotka arvioivat päivittäin satoja SERP-tuloksia manuaalisesti. Voit lukea Googlen sisällön laatutarkastajien ohjeistuksen täältä – moniste on pitkä, 168-sivuinen, mutta sisältää paljon hyödyllistä tietoa. Parempi tuntea kenen kentällä ja millä ehdoin peliä pelataan.

Mistä lähtien E-A-T on ollut osa hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi ja E-A-T ovat flirttailleet jo vuodesta 2013. Alkuvuodesta 2013 Google mainitsi hakutulosten laatutarkastuksen käsikirjassaan YMYL-sivustoista, joka jäi monelta SEO:lta valitettavasti huomaamatta. Siihen aikaan vanhat kunnon linkkikikat ja harmaan alueen SEO toimi vielä ihan hyvin, ja Internet oli pullollaan sivuja, jotka oli ränkätty korkealla Googleen pelkästään hyvän hakukoneoptimoijan – ei niinkään sisällön ansiosta.

YMYL (Your Money or Your Life) tarkoittaa sivustoa, jonka sisältö keskittyy terveyteen tai rahaan liittyviin aihealueisiin. Google on ollut jo alusta asti hyvin tarkka sisällön laadusta, joskin sen työkalut ovat kehittyneet vasta 2010-luvulla suuremmin harppauksin. Google ei halua näyttää pelkästään kaikkein relevanteinta tietoa – äärimmäisen tärkeää hakutuloksissa on nykyään myös tiedon paikkansapitävyys.

Kaikenlaiset huijaukset ovat yleisiä Internetissä. Siksi Google pyrkiikin seulomaan tarkkaan läpi rahaa tai terveyttä koskevat sivustot, sillä kaikki osapuolet (paitsi huijari) häviää, jos Googlea suosittelee petollista tai muuten pahasti harhaanjohtavaa sivustoa tuloksissaan. Ajattele vaikkapa googlaajaa, joka etsii tietoa hengenvaarallisen perinnöllisen taudin hoidosta, ja Google suosittelisi ensimmäisenä jonkun ilmiselvän huijarin 500e maksavaa yrttiöljyhoitopakettia. Siksi YMYL on tärkeä standardi Googlen laatuanalyysissä.

Takaisin asiaan. Oikeastaan vasta vuoden 2018 alkupuolella käsite E-A-T nousi laajempaan yleisön tietoisuuteen. Google oli ehtinyt monen vuoden ajan kehittää algoritmejaan maailman kyvykkäimpien ohjelmoijien avulla. Vasta nyt SEO:t alkoivat tajuta keskittyä näihin kolmeen tekijään hakukoneoptimoinnissaan.

E-A-T on vaan vahvistanut valtaansa parin vuoden aikana, ja sen voisi tänä päivänä sanoa olevan kaikista tärkein elementti verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa. Hyvästi siis aika, jolloin hakukoneoptimointi oli oikeasti helppoa. Nyt joudut pelkän sisällön laadukkuuden vuoksi huolehtimaan myös auktoriteetistäsi ja internet-maineestasi. Kuulostaako pelottavalta?

1. Asiantuntevuus eli Expertise hakukoneoptimoinnissa

Ensimmäinen E-A-T:n osatekijä on E eli Expertise. Jotkut SEO:t väittävät, että Google pisteyttää nettisivustojen asiantuntevuutta tiettyyn tapaan, mutta tämmöistä tarkkaa pisteytystä ei todellisuudessa ole olemassa. Googlen suuresta datapankista kuitenkin voi löytyä erittäin salaista dataa eri henkilöistä ja heidän, no, asiantuntijuudestaan. Tästä syystä blogissa ja verkkosivustolla tulisi aina esiintyä omalla nimellä, ja kertoa omasta taustastaan ja saavutuksistaan omalla alallaan.

Koska asiantuntevuus on subjektiivinen ja jopa hieman hankalasti mitattava tekijä, ainoa tehokas ja varteenotettava keino parantaa tätä pisteytystä on julkaista erittäin laadukasta ja faktapohjaista sisältöä. Ja paljon. Mitä enemmän avaat suutasi ja opetat, valistat tai tutkit asioita blogissasi tai muissa julkaisuissa, sitä enemmän nimesi Googlaamalla asiantuntevuudestasi tiedetään. Sama pätee auktoriteettiin, joka rakentuu käsi kädessä asiantuntevuuden kanssa.

Miten sitten luodaan asiantuntijasisältöä?

Kuten kaikessa sisällöntuotannossa, myös asiantuntijasisällössä tulee lähteä liikkeelle lukijan tarpeet mielessä pitäen.

  • Mitä yleisösi on tullut etsimään? Mihin kysymykseen he haluavat vastauksen? Selvitä yleisösi tarpeet, ja täyte ne paremmin kuin kukaan muu.
  • Yritä ymmärtää Google-hakujen motiivia ja tarkoitusta syvällisesti. Älä tarraudu pelkkiin avainsanoihin, vaan koita miettiä koherenttia ja kattavaa vastausta laajempiin kysymyksiin ja aihealueisiin, joita Google-hakija miettii haun tehdessään. Google on ohjeistuksessaan linjannut, että sivut, jotka vastaavat parhaiten hakujen perimmäisiä tarkoituksia, ovat laadukkaampia. Ja parempien vastausten myötä myös asiantuntevampia.
  • Kehitä tekstiisi tasapaino asiantuntevan ja monipuolisen faktatiedon ja helposti pureksittavan lukukokemuksen välillä. Tekstin tulee olla täynnä tietoa, mutta kaikenlaiset infograafit, ranskalaisilla viivoilla hahmotellut listat ja tiivistelmät helpottavat lukukokemusta. Ja Google suosii helposti luettavissa olevaa sisältöä.
  • Ajattele eteenpäin. Mieti jo valmiiksi käyttäjän seuraava haku. Mitä itse hakisit Googlesta, jos haluaisit tietää aiheesta lisää?

2. A niin kuin auktoriteetti – nosta arvovaltaasi hakukoneiden silmissä

Auktoriteetti on mainetta. Auktoriteetti määräytyy niin sivullesi kuin sivustolle kirjoittavalle henkilölle – kannattaa siis pitää allekirjoitus ja kirjoittajan biografia esillä blogijulkaisuissa. Auktoriteetti määräytyy ajan ja kokemuksen kautta, yhdessä asiantuntevuuden (Expertise) kanssa. Sivustosi saa enemmän auktoriteettia, kun siitä tulee suositumpi ja useammat ihmiset käyttävät sitä lähteenä etsimälleen tiedolle.

Auktoriteetti ei ole pisteytettävä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Sitä arvioidaan E-A-T -linjausten mukaan subjektiivisesti, ja arvioinnin tekee googlebottien sijaan ihminen. Google ohjeistaa laatutarkastajiaan linjauksissaan seuraavasti:

”[laatutarkastuksessa] hyödynnä mainetutkimusta löytääksesi mitä oikeat käyttäjät, mukaan lukien asiantuntijat ajattelevat nettisivusta. Etsi arvosteluja, mainintoja ja suosituksia asiantuntijoilta, uutisista, ja muista luotettavista lähteistä.”

Googlen laatutarkastajat etsivät nimenomaan riippumattomia, itsenäisiä lähteitä arvioidakseen sivuston mainetta ja auktoriteettia. Laatutarkastuksen ohjeissa mainitaan mm. Wikipedia hyväksi lähteeksi, josta tarkastajat voivat oppia yrityksestä ja sen maineesta.

Tärkeää on kuitenkin muistaa, että auktoriteetti on suhteellinen käsite. Pieniltä tekijöiltä ja sivuilta ei vaadita samankaltaista auktoriteettia ja arvovaltaa alallaan kuin suuremmilta sivuilta ja organisaatioilta – yleensä pieniä sivuja ei edes vaivauduta tarkastamaan manuaalisesti.

Näin voit parantaa auktoriteettiasi:

  • Hanki linkkejä saman alan tai teemoihisi liittyviltä sivuilta. Linkit nostavat auktorieettiasi, ja ovat yksi tärkeimpiä tekijöitä SEO:ssa menestyäksesi. Suosi linkkejä laadukkaimmilta sivuilta. Vaikka linkinrakennus voi kuulostaa tuskalliselta ja kalliilta, aina kannattaa laittaa sähköpostia ja pyytää linkkiä uusimpaan artikkeliisi, mikäli sisältö on mielestäsi laadukasta ja linkitys vaikuttaisi sopivalta ja luonnolliselta.
  • Maininnat mediassa ja uutisartikkeleissa. Pyri hankkimaan itsellesi haastatteluita uutisiin, sillä ne nostavat sinut puheenaiheeksi ja tätä myötä myös auktoriteettiasi. Julkisuus on hyvästä. Käytä siis mediaa hyödyksi!
  • Kannusta ihmisiä jakamaan sisältöäsi sosiaalisessa mediassa. Kun sisällöstäsi keskustellaan, se on todella hyvä merkki.
  • Brändin rakentaminen luo uskottavuutta ja auktoriteettia. Brändiin panostaminen näkyy myös hakukoneissa – laajalti tunnettu brändi nostattaa linkkien määrää räjähdysmäisesti.
  • Wikipedia-sivu yrityksestäsi voi auttaa. Vaikka linkit Wikipediasta ovat nofollow-linkkejä, ne silti tuovat sivustollesi pisteitä. Koska Wikipedia on vapaasti muokattavissa, voit varovaisuuden nimissä käyttää sisältöäsi lähteenä myös muilla wikipedia-sivuilla. Ole varovainen tämän kanssa. Käytä lähteenä vain oikeasti sellaista tietoa, mikä on uutta ja todistettavasti faktaa.

Muista, että auktoriteetti rakentuu ajan kanssa. Siihen ei ole oikoteitä. Sanon saman uudelleen, varmaan kymmenettä kertaa: keskity rakentamaan todella hyvää sisältöä. Käytä sisältöösi niin paljon aikaa, että peittoat kilpailijasi. Harkitse sisällöntuottajan palkkaamista, jos et itse koe olevasi luonteva näppäimistön takana. Hyvän sisällön kirjoittamiseen ei tarvitse olla mikään Väinö Linna, riittää että osaat äidinkieltä ja ymmärrät hieman yhdyssanojen päälle.

3. TrustworthinessKasvata sivuston luotettavuutta

Trustworthiness eli luotettavuus on viimeinen osa E-A-T-kriteerejä. Luotettavuus tarkoittaa legitimiteettiä, läpinäkyvyyttä ja tiedon tarkkuutta. Sivustollasi olevan sisällön tulee olla todistettavaa faktaa. Luotettavuus alkaa lähteiden merkitsemisellä, joka voi tapahtua ihan vain tekstiin upotetuilla linkeillä. Luotettavuus on todella tärkeää, varsinkin jos sivustosi on YMYL-sivu. Vapaasti suomentaen Googlen laatutarkastajien ohjeistuksesta:

”YMYL-nettisivut vaativat suuren luotettavuuden tason, joten yleisesti niillä tulee olla merkittynä tyydyttävät tiedot siitä, kuka on vastuussa sivuston sisällöstä.”

Google Search Evaluator’s Guidelines

Sivustolla tulisi aina olla kuvat ja esittelyt henkilöistä, jotka ovat yrityksen päättäjiä ja vastuussa sivuston sisällöstä. Myös blogiteksteissä on hyvä olla merkintä kirjoittajasta. Luotettavuuteen vaikuttaa paljon muutkin tekijät kuin pelkästään sivuston sisällä olevat merkinnät ja lähdeviittaukset.

Keinoja, joilla voit nostaa verkkosivustosi luotettavuutta:

  • Merkitse nettisivulle yrityksesi fyysinen osoite, esim. toimistosi tai myymäläsi.
  • Selkeät yhteystiedot merkittynä sivuston footeriin ja ota yhteyttä-sivulle. Tämän tulisi olla itsestäänselvyys. (Huom! Jos olet yksinyrittäjä, Google ei vaadi sinulta kotiosoitettasi.)
  • Käyttöehdot-sivu sekä tietosuojaseloste. Jos sivustollasi on verkkokauppa tai vaikkapa sisäänkirjautumisominaisuus, käyttöehdot ja tietosuojaseloste tulisi löytyä footerista.
  • SSL-suojaus. Tämä on nykyään myös itsestäänselvyys ja vakio, mutta silti joiltakin sivustonkuvatuksilta se puuttuu.
  • Jos ylläpidät verkkokauppaa, tiedot toimituksista ja palautuksista tulisi löytyä sivulta helposti.
  • Jos myyt tuotteita, tekniset ja riittävän tarkat kuvaukset tuotteeesta nostavat luotettavuuttasi.
  • Positiiviset arvostelut. Arvostelut mm. Googlessa, Tripadvisorissa, Facebookissa ja Trustpilotissa nostattavat luotettavuuttasi. Seassa kannattaa kuitenkin olla muutamia negatiivisia arvosteluita, jotta Google ei luule arvosteluissa olevan vilppiä.
  • Vastaa kaikkeen negatiiviseen palautteeseen nopeasti, ja pyri ratkaisemaan kaikki ongelmat asiakaslähtöisesti.
  • Moderoi kommenttejasi. Älä päästä bottikommentteja tai scämmäysyrityksiä läpi.
  • Käytä lähdeviitteitä, linkkaa sivustoltasi korkean auktoriteetin sivuille. Käytä lähteenä niin tieteellisiä julkaisuja kuin wikipedia-artikkeleita. Tasapainoinen miksaus lähteiden kanssa kannattaa.

Tärkeimmät pointit E-A-T:stä ja hakukoneoptimoinnin keinoista 2020-luvulla:

Jos sivustollasi käsiteltävät aiheet voivat potentiaalisesti vaikuttaa lukijan terveyteen tai taloudelliseen tilaan, onnittelut, kyseessä on YMYL-sivu. Tällöin sivustosi asiantuntevuus, auktoriteetti ja luotettavuus ovat avainasemassa sivustosi hakukoneoptimoinnissa. Sinun täytyy todistaa tyydytäväsi kaikkia kolmea E-A-T:n kriteeriä, jotta Google suosittelisi sivustoasi muille.

Google ei halua tarjota väärää informaatiota tai valeuutisia tuloksissaan, varsinkaan jos se voi vaikuttaa kävijän varallisuuteen, terveyteen tai mielenterveyteen. Huonot neuvot ja valheelliset lupaukset eivät koskaan ole hyvä asia, joten ole tarkka sivustosi sisällön faktuaalisuuden kanssa. Jos blogiisi voi kommentoida, moderoi ankarasti. Älä päästä hämäriä bottikommentteja läpi, äläkä kommentteja, joissa on outoja linkkejä.

Noudata E-A-T:n perusperiaatteita. Paras strategia E-A-T:n ehtojen täyttymiseen on holistinen digimarkkinointistrategia, jossa painotetaan laadukasta ja runsasta sisältöä. Mitä enemmän sisältöä, sitä enemmän hakukonenäkyvyyttä ja kuvitteellista E-A-T-pisteytystä. Linkkien rakentaminen on myös erittäin tärkeää, joten ole aktiivisesti yhteydessä muihin julkaisijoihin ja auktorieetteihin alallasi. Luo terveitä verkostoja, joiden kanssa voitte jakaa sisältöänne ja linkitellä toisienne parhaisiin sisältöpaloihin.

E-A-T on yksinkertainen konsepti, mutta vaatii paljon aikaa. Kun olet saanut asiantuntijan maineen, luonut paljon kiinnostavaa sisältöä sekä olet yleisösi että Googlen silmissä luotettava auktoriteetti, sisältösi sijoittuu varmasti korkeille sijoille Googleen.

Muista myös, että Google päivittää ohjeitaan automaattisesti. Ole valmiina muuttamaan strategiaasi, jos Google päättää muuttaa algoritmejaan.

Tarvitsetko apua sisällöntuottamisessa tai hakukoneoptimoinnissa? Laita viestiä.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *