Pienyrittäjän paikallinen hakukoneoptimointi

Näyttääkö siltä, ettei verkkosivustosi kävijät ole ostavia asiakkaita? Paikallinen hakukoneoptimointi tai paikallinen hakukonenäkyvyys eli Local SEO auttaa tavoittamaan paikalliset ostavat asiakkaat. 97 % paikallisia palveluita etsivistä asiakkaista aloittaa palveluntarjoajan etsimisen Googlesta, joten kärkeen todella kannattaa pyrkiä.

Kun kerrot Googlelle, mitä palveluita yrityksesi tarjoaa ja missä se sijaitsee, on sinun yritykselläsi huomattavasti parempi mahdollisuus näkyä paikallisille asiakkaille. Paikallinen näkyvyys on tärkeää, koska miksi vaikkapa pienen kaupungin kahvilana haluaisit näkyä satojen kilometrien päässä asuville herkuttelijoille? Paikallisen hakukoneoptimoinnin ansiosta Google ymmärtää ehdottaa yritystäsi paikallisia hakuja tekeville asiakkaille. Näkymällä hakutuloksissa saat hankittua paremmin liidejä, vierailijoita nettisivuillesi tai asiakkaita fyysiseen toimipisteeseesi.

Seo local
Kuva: Unsplash

Miten paikallinen hakukoneoptimointi toimii?

Google pystyy tietämään, jos asiakas käyttää Googlea vaikkapa Helsingissä. Google ei kuitenkaan tiedä, mikäli yrityksesi toimipaikka on Helsingissä – ellet paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla kerro sitä sille. Mikäli yrityksesi paikallinen hakukoneoptimointi ei ole kunnossa, Google ei osaa näyttää sinun Helsingissä sijaitsevaa yritystäsi potentiaaliselle asiakkaalle, joka etsii palveluntarjoajaa Helsingistä.

Kun asiakas on valmis ostamaan palvelun, kirjoittaa hän Googlen hakukenttään useimmiten palvelun sekä paikkakunnan, josta hän haluaa kyseisen palvelun ostaa. Esimerkiksi kattoremontti Jyväskylä on juuri tällainen hakutermi.

Asiakkaan tekemään paikalliseen hakuun Google vastaa tarjoamalla paikallisia yrityksiä. Ilman paikallista hakukoneoptimointia sinun yrityksesi jää pois ehdotuksista.

Paikallinen hakukoneoptimointi kuntoon

Paikallinen hakukoneoptimointi vaatii asiakastuntemusta sekä perusymmärrystä hakukoneoptimoinnista. Tiedätkö, millä hakusanoilla asiakkaasi tekevät Google-hakuja tai kuinka verkkosivustoa on mahdollista optimoida hakukoneystävällisemmäksi? Ei kuitenkaan hätää, sillä hakukoneoptimoinnin ammattilaiset voivat hoitaa homman puolestasi.

STEP 1 Google My Business

Yksi tärkeimmistä vaiheista paikallisen hakukonenäkyvyyden kannalta on ilmaisen Google My Business -palvelun käyttöönotto. Google My Business eli GMB auttaa paikallisia asiakkaita tutustumaan yritykseesi etukäteen perustietojen sekä muiden asiakkaiden jättämien arvosteluiden perusteella.

Täytä palveluun yrityksesi perustiedot eli muun muassa osoite, puhelinnumero ja aukioloajat. Voit myös lisätä valokuvia sekä muita tarkempia tietoja.

Sijainnin asettaminen on erityisen tärkeää paikallisen löydettävyyden vuoksi. Kun olet asettanut sijainnin, näyt paremmin paikallisissa hakutuloksissa ja yrityksesi on esillä Google Maps -karttapalvelussa.

STEP 2 hakusanatutkimus ja sisällön optimointi

Paikallinen hakukoneoptimointi tarvitsee hakusanan, jonka ympärille hakukonenäkyvyyttä lähdetään rakentamaan. Aloita valitsemalla sellainen hakusana tai -lauseke, jolla potentiaaliset asiakkaasi tekevät hakuja. Ota huomioon myös hakusanan kilpailutilanne.

Hakusanatutkimus on fiksu veto, mikäli et vielä täysin tunne asiakkaidesi Google-käyttäytymistä. Hakusanatutkimuksen avulla löytynyt hakusana toimii pohjana verkkosivuston sisällön optimoinnille.

Sisällön optimointi tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakkaiden käyttämä hakusana mainitaan verkkosivustolla esimerkiksi kuvien tiedostonimissä, metakuvauksissa, otsikoissa (H1), väliotsikoissa (H2) sekä tekstikappaleissa (H3). 

STEP 3 jäsennellyt tiedot avuksi

Googlen mielestä jäsennellyt tiedot ovat erityisen hyviä. Jäsenneltyjen tietojen avulla pystyt kertomaan yrityksestäsi tai palvelustasi entistäkin yksityiskohtaisemmin mainitsemalla esimerkiksi ravintolasi hampurilaisannoksen hinnan verkkosivustosi HTML-koodissa.

Jäsenneltyjen tietojen merkintäapuri tekee sinulle valintojesi mukaan automaattisesti koodinpätkän, jonka pystyt liittämään verkkosivustollesi.

Jäsennellyt tiedot auttavat hakukoneita ymmärtämään sivustosi sisältöä, mikä puolestaan parantaa yrityksesi sijoittumista hakutulossivulla.

Miksi paikallinen hakukoneoptimointi on fiksu investointi?

Kun haluat tavoittaa paikallisia asiakkaita, on paikallinen hakukoneoptimointi yksi tehokkaimmista tavoista löytää heidät juuri oikealla hetkellä. Myös paikallisilla PK-yrityksillä eli pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on paremmat kilpailumahdollisuudet, kun ne pyrkivät koko Suomen kattavan väestön sijaan näkymään vain paikallisille asiakkaille.

Paikallinen hakukoneoptimointi kannattaa, jos sinulla on paikallisesti toimiva yritys. Esimerkiksi Päijät-Hämeessä toimiva remonttifirma hyötyy huomattavasti enemmän siitä, että yrityksen verkkosivusto on optimoitu hakulausekkeelle “kattoremontti lahti” – eikä suuremmin, koko suomenlaajuisesti kilpailulle “kattoremontti”-hakusanalle. Muutenkin, miten yritys muka hyötyisi aivan eripuolelta Suomea tulevista tarjouspyynnöistä?

Paikallista hakukoneoptimointi voi hyödyntää kaikenlaiset paikalliset yritykset, kuten: 

  • kahvilat
  • kuntosalit
  • ravintolat
  • ompelimot
  • kampaamot
  • kauneushoitolat
  • autokorjaamot
  • lemmikkieläinkaupat
  • rakennusalan yritykset

Pääsääntöisesti siis paikallisessa SEO:ssa ole toimialakohtaisia rajoituksia. Ainoa poikkeus on oikeastaan verkkoliiketoiminta – sillä netissä voit tavoittaa vaikka koko maailman.

Kun paikallinen hakukonenäkyvyys omassa kaupungissa ei kannata

Aina paikallisen hakukonenäkyvyyden tavoitteleminen yrityksen omassa kotikunnassa ei ole järkevin ratkaisu, vaan fiksumpaa yrityksen kasvun kannalta saattaa olla näkyvyyden hakeminen lähellä sijaitsevasta, suuremmasta kaupungista. 

Suosittelemme siis rohkeasti konsultoimaan hakukoneoptimoinnin ammattilaista, joka osaa antaa asiantuntevan näkemyksen siitä, mikä on yrityksellesi paras ratkaisu Google-näkyvyyden kasvattamiseen.

Ole yhteydessä, mikäli tarvitset apua johonkin paikallisen hakukoneoptimoinnin osa-alueeseen

Paikallinen hakukoneoptimointi tarvitsee onnistuakseen asiakastuntemusta sekä hakukonetietämystä. Me autamme sinua mielellämme esimerkiksi hakusanatutkimuksen tekemisessä tai verkkosivuston sisällön optimoinnissa, jotta pääset hakutulossivun kärkeen!

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *