Facebook-markkinointi tuottaa tulosta vielä 2020-luvullakin.

Facebook on vanha juttu. Niin on myös se, että yrityksesi tarvitsee Facebook-tilin näkyäkseen. Julkaise paljon. Kerää seuraajia. Joo joo. Vaikka Facebookissa ei ole mitään uutta, siellä voi silti tehdä paljon rahaa. Facebook Ads Manager on paikka, jossa oikea tulos tehdään. Facebook-mainoksien hallinnointi ja luominen on taito, joka jokaisen yrittäjän tulisi hallita.

Juttelin joskus pitkäaikaisen verkkokauppayrittäjän kanssa. Hän sanoi, että Facebook-markkinointi ei tuota enää tulosta, ja että rahan syytäminen Facebookin taskuihin on sama kuin polttaisi nipun seteleitä. 

Facebook kuulemma käyttää ovelia algoritmeja, joiden ansiosta epätoivoinen yrittäjä joutuu tuhlaamaan yhä enemmän ja enemmän rahaa mainoksiin, kuitenkaan saamatta sitä koskaan oikeasti kannattavaksi. Tämä omiin tuloksiinsa pettynyt verkkokauppias ei olisi voinut olla enempää väärässä. Tässä artikkelissa kerron, minkä takia Facebook-markkinointi toimii vieläkin, ja miten itse käytän sitä. Lähden liikkeille aivan perusteista, joten sinun ei tarvitse juuri tietää Facebook-markkinoinnista etukäteen.

Olen käyttänyt tuhansia euroja erilaisiin Facebook-mainoskampanjoihin. Olen testannut kaikkia tekniikoita, kikkoja ja luovia sisältöjä nopeatempoisista videoista simppeleihin katalogimainoksiin. 

Olen kokeillut miljoonien ihmisten laajoja kohderyhmiä brändimarkkinointiin. Olen ampunut mainoksia kiikaritähtäimen läpi äärimmäisen tarkasti rajattuihin kohderyhmiin ja saanut juuri ne henkilöt ostamaan, jotka halusinkin.

Uusin Facebook-mainostuskampanjani eräälle verkkokaupalle tuotti viikossa mainokseen käytetyn rahasumman 151-kertaisena takaisin. Tämä mittari on muuten ROAS, jos et tiennyt. Se tarkoittaa yksinkertaisesti oston mainostuottoa, mainokseen käytetty summa jaettuna mainoksesta saatujen ostosten tuomalla liikevaihdolla. Vaikka tämä kyseinen mainosryhmä oli pieni, kuten kohderyhmäkin, Facebook-markkinointi on silti varmaan tehokkain alusta mainontaan. Vuoden alusta asti mainosteni keskimääräinen tuotto lähentelee kahtakymmentä, vaikka osa mainostuksesta tähtää pelkään verkkosivuliikenteeseen konversioiden eli kauppojen sijaan.

”Mutta sehän on vain liikevaihtoa! Paljonko teit oikeasti rahaa?”

Nettona tuotto oli silti yhä erittäin hyvä. Mainosten kate riippuu tietysti myytävästä tuotteesta.

Täytyy kuitenkin huomata, että parhaimmissa Facebook-mainoskampanjoissa kohderyhmä on ollut erittäin rajallinen, vain satoja henkilöitä, joskus jopa kymmeniä. Tämänkaltaista kohdennusta tykkään kutsua tarkka-ampumiseksi, sen äärimmäisen rajallisen kohderyhmän ja valtavan tehokkuuden ansiosta.

Miten sinä voit päästä samoihin tuloksiin?


Oikeita ohjeita noudattamalla, erittäin suurella todennäköisyydellä. Facebook-markkinointi on tehty käyttöliittymältään helpoksi, mutta CPA:t, mainoskampanjatyypit ja erilaiset mittarit saavat helposti pään pyörälle. On tärkeää opetella perusasiat Facebook Business Managerista ja mainosten hallinnan käyttöliittymästä ennen kuin alkaa käyttämään rahaa.

Kun ensimmäistä kertaa sukelsin Facebook-markkinoinnin maailmaan, olin häkeltynyt. Facebook Ads Managerissa oli niin paljon eri valintoja, virtuaalisia vipuja ja namiskuukkeleita. En tiennyt yhtään, mistä painaa, eikä minulla ollut hajuakaan, miten mainoskampanja tai kohderyhmä luodaan.

Aion kuitenkin kertoa sinulle nyt täysin ilmaiseksi muutaman vinkin, jolla olen saanut mahtavia tuloksia aikaan.

Miten aloittaa Facebook Ads:in käyttäminen?

Facebook Adsin käyttöönottoa varten tarvitset Business Manager-tilin Facebookissa. Tilin luominen yrityksellesi on onneksi helppoa ja yksinkertaista – ja jos luet tätä ohjetta – tilisi on varmasti jo tehty. Jos et ole tehnyt tiliä, siirry kiireen vilkkaa Facebook Business Managerin pariin.

Voit lisätä Business Manager -tilillesi monia eri käyttäjiä, tai antaa oikeiden ulkopuoliselle taholle. Yhdellä mainostilillä voi olla jopa 25 eri käyttäjää. Normaalilla käyttäjällä mahtuu olemaan jopa 5000 mainosta yhtä aikaa, sekä yhteensä 1000 eri mainosryhmää ja sama määrä kampanjoita. Voit määrittää Facebookin mainostilisi käyttäjien roolit, joissa kannattaa olla tarkkana.

Facebook-markkinointi ei toimi ilman dataa

Data on avaimesi toimivaan ja tuottoisaan Facebook-markkinointiin. Ilman Google Analyticsiä ja siihen yhdistettyä sivustoasi et saa Facebookin markkinointityökaluista mitään irti.

Facebook käyttää omaa Pikseliään, joka on Facebookin ulkopuolisille sivustoille asennettava JavaScript-koodinpätkä. Kun Facebook-pikseli on luotu ja asennettu sivulle, se kerää ja jakaa dataa Facebookin kanssa sivuston kävijöistä ja toimenpiteistä, joita verkkosivustolla tehdään. Itse pikseli on huomattavan yksinkertainen asentaa, eikä se vaadi tietämystä koodauksesta. WordPressiin se asennetaan muutamalla napinpainaluksella, ja pikseli on useimmiten yksinkertainen asentaa muihinkin verkkosivusto- tai verkkokauppa-alustoihin.

Valitse kohderyhmäsi tarkkaan

Kohderyhmän rajaus on Facebook-markkinoinnin ydin. Mainoskampanjasi ja mainoksesi käyttävät aina valitsemaasi kohderyhmää, joten käytä kohderyhmän rajaukseen huolella aikaa. Mieti asiakkaitasi, minkälaisia he ovat, ja missä he asuvat. Luonnehdi päähäsi keskimääräinen asiakkaasi, ja määrää kohderyhmä sen perusteella käyttäen Facebookin työkaluja.

Ilman sen suurempia toimenpiteitä, Facebook näyttää mainoksesi automaattisesti ihmisisille, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita yrityksestäsi. Tämä hyödyntää Facebookin jatkuvasti kehittyvää tekoälyä, mutta siihen ei kannata koko markkinointibudjetillasi luottaa. Saatat nimittäin saada huomattavasti parempia tuloksia käyttämällä räätälöityjä kohderyhmiä.

Lähde liikkeelle määrittelemällä yrityksesi laajin mahdollinen asiakasryhmä. Kuinka suuri joukko ihmisiä voisi periaatteessa olla asiakkaitani? Millainen on keskivertoasiakkaani? Ketkä ovat käyneet verkkokaupassani viimeisen 30 päivän aikana? Voinko rajata vain ne, jotka ovat lisänneet tuotteita ostoskoriin?

Kohderyhmän määrittämisestä voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan. Tärkeintä on kuitenkin hyödyntää verkkosivuston dataa. Voit luoda laajoja kohderyhmiä, ja rajata kohderyhmiä tarkasti vaikkapa sivustolla käyneisiin ihmisiin.

Facebookin Retargeting-kohderyhmät

Retargeting-kohderyhmät koostuvat yrityksesi sivuilla vieraillesta tai jo ostaneista asiakkaista. Retargeting-kohderyhmän voit tehdä yksinkertaisesti Facebook-pikseliä hyödyntämällä, sillä se seuraa sivustosi liikennettä ja sivustosi tapahtumia.

Voit luoda erilaisia retargeting-kohderyhmiä vaikkapa sivustollasi vierailleille, tuotteita ostoskoriin lisänneille tai jo ostotapahtuman suorittaneille asiakasryhmille. Näin voit kohdentaa mainostusta asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin, ja nostaa jo ostaneen asiakkaan tuomaa arvoa.

Kohderyhmät yhteystietoluettoloista

Yrityksen omat sähköposti- ja asiakaslistat ovat loistava keino luoda kohderyhmiä Facebookiin. Mikä olisikaan parempi keino aloittaa markkinointi? On helpompi saada olemassa oleva asiakas ostamaan uudestaan, kuin houkutella kokonaan uusi prospekti asiakkaaksi.

Lookalike-kohderyhmät

Samankaltaisuuteen perustuvat eli ”lookalike”-kohderyhmät ovat oiva tapa lisätä mainostesi kattavuutta. Facebookin tekoälyalgoritmien avulla voit kloonata jo olemassa olevistasi asiakaslistoista samankaltaisia kohderyhmiä, joilla on suuri potentiaali tulla asiakkaaksesi.

Vinkki: Mitä pienemmän lookalike-kohderyhmän luot, sitä paremman tuloksen luultavasti saat. Kannattaa luoda paljon pieniä erilaisia lookalike-kohderyhmiä, joihin kohdennat mainoksiasi.

Facebook Audiences on loistava työkalu kartoittaa potentiaalisia asiakasryhmiäsi iän, sukupuolen, mielenkiinnonkohteiden ja muiden demografisten tekijöiden avulla. Markkinointikohderyhmien valintaa ennen kannattaa aina luonnostella yrityksesi asiakaspersoonat, jotta hahmotat paremmin, millaisia asiakkaasi ovat.

Näe vaivaa luovaan sisältöön

Facebook-mainosten luovalla sisällöllä, eli kuvilla, videoilla ja tekstillä todellakin on väliä. Olen nähnyt lukuisten A/B -testien kautta, miten huonompi luova sisältö ei saa juuri yhtään myyntiä, ja huolella mietitty mainosteksti myy moninkertaisesti budjetin verran.

 Luova sisältö määrittää Facebook-kampanjasi onnistumisen. Mainoksen copy eli mainosteksti ja suunnittelu määrittää CPA:n (Cost per Acquisition) ja CPC-hinnan. (Cost per Click). Consumer Acqusition -julkaisun tutkimuksen mukaan videot ja kuvat määrittävät yli 80 % mainoskampanjoiden tuloksesta.

Facebookin Instant Experience -mainokset ovat loistava ja helppo tapa tehdä massasta erottuvia mainoksia. Voit käyttää valmiita malleja ja vain lisätä yrityksesi kuvat ja mainostekstin julkaisuun. Liidien keräys Instant Experience -mainoksia käyttämällä on todistetusti tehokasta.

Erityyppisiä mainoksia kannattaa rohkeasti testailla. Videomainokset saattavat upota tiettyyn kohderyhmään, ja luettelomyynti- ja katalogimainokset toimia retargeting-kampanjoihin esimerkiksi verkkokaupan tuotteiden mainostamisessa. Tärkeintä Facebook-mainoksissa on valita laadukkaat ja houkuttelevat kuvat sekä panostaa itse mainostekstiin, joka kiinnittää selailijan huomion.

Jos sinulla ei ole valmista kuvapankkia tuotteista tai palveluistasi, voit käyttää Shutterstockin kuvia ilmaiseksi Facebookin kanssa solmitun yhteistyön ansiosta. Omiin kuviin ja videoihin kannattaa kuitenkin panostaa. Hyvä video kiinnittää katsojan huomion, ja lisää kaupan todennäköisyyttä.

Yrityksesi pääasiallinen arvolupaus on syytä asettaa mahdollisimman ylös mainoksessa. Ihmiset käyttävät vain silmänräpäyksen verran aikaa päättäessään, lukevatko tai katsovatko he mainoksesi, vai jatkavatko Facebook- tai Instagram-syötteensä selailua. Tärkein myyntipointti tai arvolupaus on siis syytä asettaa vaikka heti ensimmäisenä kuvaan, tai mahdollisimman alkuun videota.

Muista otsikon voima

Hyvä otsikko mainostekstissä tai pysäyttävä aloitus videossa on niin ikään elintärkeä osa mainosta. David Ogilvy, yksi mainosalan arvostetuimmista henkilöistä kautta aikojen, sanoikin seuraavasti:

”Ihmiset lukevat otsikot viisi kertaa useammin kuin koko mainostekstin. Kun olet kirjoittanut otsikon, olet käyttänyt mainokseesi jo 80 senttiä dollarista.”

David Ogilvy, On Advertising (1985)

Vinkki: Instagram-mainos on tehokas tarinana

Facebook-mainonta toimii myös Instagramissa. Instagram-mainoksia voit luoda samalla tapaa kuin Facebook-mainoksiakin, mutta jakeluasetuksista pitää valita Instagram mainoksen sijoittelun kohteeksi. Tutkimusten mukaan parhaiten Instagramissa toimii tarinoissa eli Instagram Stories-osiossa pyörivät mainokset, sekä videomuodossa olevat natiivimainokset Instagramin syötteessä.

Uusi Facebook-mainokset, kun teho lakkaa

Facebook-mainokset eivät ole ikuisia. Jossain vaiheessa kohderyhmä on nähnyt mainosta tarpeeksi, eikä se enää tuo klikkauksia, saati sitten kauppoja samaa tahtia kuin ennen.

Uutuudenviehätys mainoksissa on helppo säilyttää, kun luot kerralla vaikkapa neljä eri mainosta samalle mainosryhmälle tai kampanjalle. Voit A/B-testata mainoksia ja vaihdella niitä parin kuukauden välein.

Retargeting-mainokset on hyvä esimerkki. Jos kohderyhmäsi on 1000 asiakasta, ja aluksi mainostuotto on 50-kertainen, voit olettaa sen tasoittuvan ja laskevan jokaisen viikon myötä. Mainos on syytä uudistaa, kun se ei enää tuota viikon tai kahden aikana yhtä hyvin kuin aiemmin.

A/B -testaa mainoksiasi tiheästi

Facebook on tehnyt A/B -testauksen helpoksi.  Voit luoda testin hetkessä mainosta rakentaessasi, ja voit testata A/B testillä sijoittelua, kohderyhmää ja luovaa sisältöä. Yksinkertaistettuna valitset vain A/B -testin muuttujat, luot testin ja kirjoitat mahdollisen B-osion luovan sisällön, ja painat testin päälle. Määrittämäsi ajanjakson jälkeen näet tulokset, ja voit jatkaa voittavan testimainoksen pyörittämistä.

A/B-testausta kannattaa käyttää uusien strategioiden löytämiseen yksittäisissä mainosryhmissä tai kampanjoissa, ja yleinen testailu kannattaa tehdä kampanjakohtaisesti. Yleinen testaus A/B-muodossa voi johtaa liikaa päällekäisiin kohderyhmiin, joka voi haitata mainostesi tehokkuutta.

Voit pyörittää Facebookissa lukuisia A/B -testejä, ja valita aina vain parhaat mainokset joiden pyörittämistä jatkat.

Pienelläkin budjetilla voi onnistua

Jos budjettisi on pieni, mainosten optimointi on tärkein asia. Pienen budjetin kanssa on löydettävä optimaalisin piste mainosten kattavuuden ja CPA:n välillä. Alhainen CPA on hyvä juttu, mutta jos mainoksesi näkyvät vain 100 ihmiselle, ei mainos juuri tuota tulosta. Siksi rajallisen budjetin kanssa on tärkeää, että testailun, kokeilun ja oppimisen kautta löydetään kohderyhmä ja mainos, jolla on korkein kattavuus ja alhaisin CPA.

Hyödynnä eri mainostyyppejä

Facebook Ads tarjoaa lukuisia erilaisia markkinointityyppejä. Voit valita esimerkiksi bränditunnettuuteen keskittyvän mainostyypin, sivuston liikenteen tai konversiot tavoitteeksi tai vaikkapa kerätä liidejä.

Mainostyyppejä on Facebookissa paljon.

Yleisin mainostyyppi on varmasti konversioihin tähtäävä mainonta, ja sitä kannattaakin käyttää etenkin verkkokauppojen mainonnassa. Luettelomyynti on vähentää klikkailun tarvetta asiakkaaltasi, ja on tehokas jos olet integroinut tuoteluettelosi Facebookiin.

Hauska fakta kumppanuusmainostuksesta Facebookissa:

Vaikka Facebook ei ole yleensä kovin innostunut affiliate-linkeistä, voi kumppanuusmainostusta hyödyntää silti Facebook Adsin avulla. Mainokset eivät vaan saada johtaa suoraan affiliate-linkkeihin, ja niiden on noudatettava kaikkia Facebookin mainostuksen sääntöjä ja ohjeita. Esimerkiksi monet nettikasinoihin keskittyneet arvostelusivut kuten pika-kasinot.com sisältävät kumppanuuslinkkejä, mutta ne tarjoavat usein lukijalleen muutakin hyödyllistä tietoa kuin pelkän mainoksen.


Brändin tunnettuuteen ja kattavuuteen perustuvat mainokset eivät yleensä tuo yritykselle paljon kauppaa, mutta luovat yleistä tunnettuutta brändillesi. Siitä voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.

Vinkki: Facebook-mainosten avulla saat kerättyä liidejä tehokkaasti ja helposti. Voit ladata CSV-tiedostot suoraan Business Managerista yrityksesi käyttöön.

Onnistunut Facebook-mainonta riippuu monesta tekijästä

Huolellisen valmistautumisen ja asioihin perehtymisen jälkeen Facebook-mainoskampanjasi alkavat varmasti tuottamaan. Kun osaat tehdä erilaisia kampanjoita eri tarkoituksiin, testata mainoksia mainosryhmissä ja optimoida kampanjabudjetit sekä valita oikeat kohderyhmät, pääset varmasti tavoitteeseesi.

Facebookin mainosekspertit tarjoavat sinulle henkilökohtaisia 1-on-1 puheluita, kunhan olet tunkenut rahaa mainoksiisi tarpeeksi. Nämä koulutuspuhelut kannattaa ottaa vastaan, sillä niistä voi oppia paljon vinkkejä. Uusi näkökulma yrityksesi markkinointiin on aina hyvä ottaa vastaan.

Mikäli Facebook-markkinointi tuntuu mielestäsi haastavalta ja turhan vaikealta asialta opeteltavaksi, käänny suosiolla ammattilaisten puoleen. Facebook-markkinointikampanjoiden luominen on parhaimmillaan nopeaa puuhaa, ja asiansa osaava markkinointiammattilainen tekee toimivat ja tuotavat kampanjat jo lyhyen puhelun jälkeen.

Muista silti, että onnistunut mainos vaatii sekä yrityksen, että sen asiakasryhmä tuntemusta. Pelkkä lyhyt tutustumispuhelu ei välttämättä riitä, vaan hyvän ja kohderyhmään uppoavan luovan sisällön luomiseen vaaditaan pitkääkin perehtymistä yritykseen ja sen asiakkaisiin.

Jos siis tilaat digimarkkinoinnin konsultointia tai muuta apua Facebook-markkinointiisi liittyen, pidä huoli, että palkkaamasi henkilö tietää, kenelle myydä ja mitä myydään.

Facebook-mainonta on parhaimmillaan työkalu, jolla tahkoat lisää rahaa yritykseesi uusista ja jo olemassa olevista asiakkaistasi. Sen opetteleminen on kaiken ajan ja vaivankäytön arvoista. 

Jos kaipaat lisää vinkkejä tai neuvoja Facebook-markkinointiin liittyen, ota ihmeessä yhtyettä. Autan mielelläni!

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *