Yoast vs All in One SEO – kumpi on parempi hakukoneoptimointityökalu WordPressiin?

Yoast ja All in One SEO ovat kaksi ylivoimaisesti eniten käytettyä WordPressin hakukoneoptimointityökalua. Molemmat pluginit tuovat merkittävää hyötyä sivuston optimointiin niin hakukoneita kuin sosiaalisen media alustoja ajatellen.

Jos olet perustamassa uusia WordPress-verkkosivuja tai vasta tutustumassa hakukoneoptimoinnin ihmeelliseen maailmaan, on edessäsi vaikea kysymys:

Kumpi on parempi, Yoast vai All in One SEO?

Molemmilla plugareilla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa. Oikein hyödynnettynä molemmat vaihtoehtoehdot tuovat merkittäviä hyötyjä ja etuja sivuston toimivuuteen sekä hakukonenäkyvyyteen.

Molemmat WordPress-lisäosat ovat maksullisia, mutta tarjoavat myös ilmaiset trial-versiot. Ilmaiset versiot ovat hyvinkin karsittuja maksullisiin nähden, mutta tarjoavat matalan kynnyksen mahdollisuuden kokeilla ja vertailla niiden perusominaisuuksia.

Olit sitten vannoutunut WordPress-guru tai vasta rakentamassa ensimmäistä verkkosivustoasi, on tämän artikkelin vertailusta varmasti sinulle hyötyä. Tulen painottamaan vertailussa lukuisten eri osa-alueiden lisäksi myös käyttäjäystävällisyyttä.

Yoast vs AIOSEO – Molemmat vaihtoehdot lyhyesti

Yoastista on ilmainen ja Premium -versio.

Yoast SEO

Yoast on yksi suosituimmista ja vanhimmista WordPressin hakukoneoptimointilisäosista. SEO:n isoisänä tunnetun plugarin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2007.

Yoastia on ladattu pitkän historiansa aikana yhteensä 350 miljoonaa kertaa, ja on aktiivisessa käytössä yli 5 miljoonalla sivustolla. Miljoonasta maailman vahvimmasta domainista noin 15 prosenttia hyödyntää Yoastia.

Yoast on maksullinen lisäosa, joka tarjoaa laajan valikoiman erilaisia paketteja niin yksityisille käyttäjille kuin yrityksillekin. Paketit eroavat toisistaan niin hinnoiltaan kuin ominaisuuksiltaan.

Yksi Yoastin suurimmista eduista on saumaton yhteensopivuus yleisimpien verkkokauppa-alustojen kuten Shopifyn ja WooCommeren kanssa. Molempiin verkkokauppa-alustoihin on saatavilla räätälöidyt plugarit.

All in One SEO

AIOSEO tarjoaa intuitiivisen Dashboardin, joka näyttää sivusi hakukoneoptimoinnin kokonaiskuvan

Monelle WordPress-käyttäjälle se aito ja alkuperäinen SEO-plugin All in One SEO lanseerattiin samana vuonna Yoastin kanssa. Plugin on käytössä yli 3 miljoonalla sivustolla.

All in One SEO:n intuitiivinen ja reaaliaikainen palaute sivuston tilanteesta on helposti tulkittavaa, sekä antaa konkreettisia kehitysideoita sivuston hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Jatkuva päivitystahti pitää huolen, että jokainen All in One SEO:ta hyödyntävä sivusto miellyttää Googlen jatkuvasti päivittyviä algoritmejä.

All in One SEO on täysin yhteensopiva yleisimpien analytiikkatyökalujen sekä sosiaalisen median alustojen kanssa. Myös yleisimmät verkkokauppa-alustat toimivat All in One SEOn kanssa saumattomasti.

Lisäosien käyttöönotto

Koska kyseessä on kaksi ylivoimaisesti suosituinta WordPressin SEO-työkalua, löydät molemmat helposti suoraan WordPressin lisäosakatalogista.

Yoastin käyttöönotto on All in Onea hieman pidempi prosessi. 12-vaiheisessa prosessissa voi aloittelijalla mennä sormi suuhun, jonka vuoksi erilaisiin tutoriaaleihin perehtyminen on suositeltavaa.

All in One SEO:n käynnistys on huomattavasti yksinkertaisempi, setup wizardin ollessa yksivaiheinen ja automaattinen. Lisäosa on valmis käytettäväksi heti asennuksen jälkeen, jonka vuoksi All in One on huomattavasti aloittelijaystävällisempi.

SEO-auditointi

Hakukoneoptimointilisäosien tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu ehdottomasti SEO-muistilistat. Plugin antaa listan suositelluista toimenpiteistä, sekä suoran palautteen eri osa-alueiden optimoinnista. Lisäosan ohjeita noudattamalla mm. hakukoneoptimoinnin auditointi on yksinkertaisempaa, kun artikkelit noudattavat jo valmiiksi parhaita käytäntöjä.

All in One SEO antaa sivustolle intuitiivisen nollasta sataan -pisteytyksen. Pisteytys arvioi onnistumista sivuston optimoinnin eri osa-alueilla aina väliotsikoista metakauvaukseen ja kuvien alt-teksteihin.

Vastaavasti Yoast ei anna tarkkaa pisteytystä, vaan ilmaisee sivuston hakukoneoptimoinnin tilan hymynaamalla. Kun hymynaama kääntyy surunaamaksi, on sivuston SEO-optimoinnissa huomattavasti kehitettävää.

Yoast tarjoaa kuitenkin kattavan SEO Audit Checklistin, jolloin intuitiivisen palautteen puutteellisuus ei estä huipputulosten saavuttamista. Kuten All in Onessa, Yoast antaa konkreettisia kehitysideoita.

SEO-työkalut

Yoast arvioi sivuston hakukonenäkyvyyden lisäksi myös tekstisisältöä, minkä vuoksi Yoast on erityisen suosittu blogisivustoilla. Niin kutsuttu Content analysis ilmoittaa kirjoitus- ja kielioppivirheistä.

Yoast lisää WordPressin editoriin uuden välilehden, joka sisältää muun muassa tärkeimmät SEO-toimenpiteet ja painotetun hakusanan. Syöttämällä main keywordin antaa lisäosa suoran palautteen sen potentiaalista.

Editorin välilehden lisäksi sivuston alareunaan ilmestyy Yoastin oma muistilista, sekä erittäin hyödyllinen esikatselutyökalu, jolla voit suunnitella otsikkoa ja metakuvausta myöten miltä sivustosi näyttää lukijalla Googlen hakutuloksissa.

All in One toimii hyvin pitkälti samalla periaatteella kuin Yoast pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta. Listaus suositelluista toimenpiteistä on Yoastia hieman kattavampi, samoin kuin painotetun hakutermin arviointi.

All in One käyttää painotettujen hakutermien arvioinnissa samaa nollasta sataan -pisteytystä, ja antaa ehdotuksia hakutermin ollessa liian heikko.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median hyödyntäminen SEO-strategiassa on tänä päivänä elintärkeää, jonka vuoksi pluginien yhteensopivuus kannattaa tarkastaa ennen lopullista valintaa.

Molemmat SEO-pluginit ovat erittäin some-yhteensopivia, All in Onen mahdollistaessa jopa 11 someprofiilin integroinnin. Yoastilla profiilien määrä rajoittuu kahdeksaan.

Molemmilla työkaluilla voit helposti kustomoida sosiaalisen median upotuksia, mikä auttaa sivustoasi erottumaan joukosta.

Lisäosien hinnat ja eri versiot

Yoast ja All in One SEO tarjoavat molemmat laajan kavalkaadin eri hintaisia ja tasoisia paketteja, jotka sopivat eri käyttötarkoituksiin. 

Yrityskäyttöön suunnatut laajat paketit ovat luonnollisesti peruspaketteja hintavampia, mutta tarjoavat laajemmat ominaisuudet. Suuremmat lisenssit mahdollistavat myös pluginin käytön useammilla verkkosivustoilla.

Molemmista plugineista löytyy myös ilmaiset kokeiluversiot, jotka antavat matalan kynnyksen mahdollisuuden kokeilla pluginien hyödyntämistä ennen lopullista ostopäätöstä.

Ilmaiskokeiluilla ei pitkälle pötkitä, joten maksulliseen versioon päivittäminen on erittäinkin suositeltavaa myös pientenkin sivustojen kohdalla.

Yoast SEO peruspaketin hinta: 99 dollaria

All in One Seo peruspaketin hinta: 124 dollaria

Yhteenveto – kumpi on parempi vaihtoehto?

Molemmat lisäosat ovat kattavia ja tarjoavat laajat työkalut sivuston hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Oli valintasi kumpi tahansa, hyödyntämällä SEO-pluginia oikein voit saavuttaa huipputuloksia verkkosivustollasi.

Suurempien kaupallisten verkkosivujen lisäosaksi All in One SEO on kuitenkin hieman kannattavampi investointi. Kattavammat ominaisuudet, käyttäjäystävällisempi käyttöliittymä sekä yksityiskohtaisempi intuitiivinen palaute tekevät All in One SEO:sta markkinoiden parhaan SEO-lisäosan.

Pienempien sivustojen kuten blogien optimointiin Yoast on varsin riittävä plugini, joka tarjoaa hintaansa nähden loistavat työkalut sivuston hakukoneoptimointiin.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *