Yrityslaina ei ole ilmaista – lainalaskuri auttaa markkinointihankkeiden budjetoinnissa

Yrityksen pyörittäminen on usein omien unelmien toteuttamista, mutta tämän lisäksi se on kovaa työtä päämäärien saavuttamiseksi. Myös digimarkkinointialan yrityksillä tulee vastaan aikoja, jolloin ulkopuolinen rahoitus on tarpeen, jotta toiminta voi joko käynnistyä, jatkua tai kasvaa. Taloudellisen tuen lähteeksi voidaan tällöin hyödyntää yrityslainaa. Lainalla voidaan esimerkiksi rahoittaa uusia, toiminnassa tarvittavia investointeja tai mahdollistaa vaikkapa henkilöstön palkkaaminen toiminnan kasvaessa.

Yrityslainoja on tarjolla moneen tarpeeseen ja laina-ajaltaan ne vaihtelevat lyhytaikaisesta pidempiaikaiseen. Luonnollisesti myös lainasummat vaihtelevat, samoin lainojen ehdot. Eroavaisuuksien vuoksi lainojen vertailu on usein työlästä. Samalla se kuluttaa aikaa, joka olisi mahdollista käyttää yrityksen hyväksi tehtävään työhön.

Lainojen vertaileminen ja kilpailuttaminen kuitenkin kannattaa, sillä sen avulla yritykselle koituu selvää taloudellista hyötyä. Ehdot ja kulut ymmärtämällä voi myös varmistaa oman maksukykynsä, mikä puolestaan suojaa tulevaisuuden riskeiltä. Näppärän lainalaskurin avulla saat kätevästi ja nopeasti selville erilaisten lainojen todelliset kulut ja voit vertailla niitä keskenään.

Sopiiko yrityslaina digimarkkinointiin?

Yrityslaina sopii kaikille yrityksille, jotka suuntaavat toiminnassaan tulevaisuuteen ja ovat selvittäneet, mihin lainaa käytetään ja millä tavalla tämä vaikuttaa yrityksen kassavirtaan. Ilman selkeitä suunnitelmia lainan hakeminen ei koskaan ole suositeltavaa.

Lainaa haettaessa on luonnollisesti tärkeää, että sekä luottotiedot että maksuhistoria ovat kaikin puolin yrittäjän osalta moitteettomassa kunnossa. Lainan suuruus täytyy myös mitoittaa yrityksen taloudelliseen tilanteeseen: kassavirran tulee kaikissa tilanteissa riittää kattamaan lainanlyhennykset ilman, että yrityksen toiminta vaarantuu tai kohtuuttomasti vaikeutuu.

Mitä yrityksen ikään tulee, ei se ole ongelma: erityisesti digimarkkinointi on varsin nuori markkinoinnin osa-alue, mutta yrityksen nuori ikä tai tilanne, jossa yritystä ollaan vasta perustamassa, ei ole millään tavoin este lainan myöntämiselle. On ymmärrettävää, että yritys vaatii erityisesti alkuvaiheessa investointeja, jotta se voi kehittyä ja kasvaa suunnitelmien mukaisesti, joskin tällöin on toki syytä arvioida yrityksen lainanmaksukyky huolella. Vakuudettomat yrityslainat ovatkin erityisesti aloittelevien yrittäjien suosiossa.

Mihin yrityslainaa voi käyttää?

Yrityslainan käyttötarkoitus voi olla hyvin monenlainen ja se lähtee aina yrityksen omista tarpeista. Merkittävää on se, millä tavoin lainan mahdollistama toiminta kasvattaa yrityksen tulosta positiiviseen suuntaan – tämähän on lainan hakemisen ja myöntämisen edellytys.

Syitä yrityslainan ottamiselle on paljon: 

  • Erilaiset hankinnat, jotka mahdollistavat yrityksen toiminnan tehostamisen tai laajentamisen.
  • Uusien työntekijöiden palkkaus tai tilojen uusiminen ja laajentaminen ovat hyviä syitä lainan hakemiseen.
  • Markkinointi on nykyään tärkeämpää kuin koskaan ja moni yritys käyttää lainaa yritykselle sopivien markkinointikanavien hyödyntämisessä.
  • Lainaa saatetaan tarvita myös vaikkapa varaston täyttämiseen, aiemman velan uudelleenrahoitukseen tai yrityksen käyttöpääomaksi.

Kuka voi hakea yrityslainaa?

Yrityslainaa voi hakea yrityksen koosta tai toiminta-alasta riippumatta, kun tarve lainalle on määritelty. Yleensä yrityslainan tyypillinen hakija on pk-yritys. Myös aloittelevilla yrityksillä on usein lainan tarve, jotta toiminnan käynnistämiseen liittyvät investoinnit saadaan katettua.

Yleisesti voidaan todeta, että kaikki suomalaiset kaupparekisterissä olevat luottokelpoiset yritykset ovat oikeutettuja yrityslainaan. Henkilökohtaisesti lainan hakijana voi toimia yrityksen nimenkirjoitusoikeutettu

Vakuudellisen ja vakuudettoman yrityslainan erot

Yrityslainoissa on olemassa kaksi vaihtoehto, vakuudellinen ja vakuudeton:

  • Vakuudellisessa yrityslainassa on vakuus, joka takaa, että mahdollisessa konkurssitilanteessa tai muussa maksukyvyttömyystilanteessa omaisuus on realisoitavissa. Tämän katsotaan suojaavan sekä lainan myöntäjää että sen ottajaa.
  • Mikäli vakuuksia ei ole, myös vakuudeton yrityslaina on täysin mahdollinen. Tällöin yrittäjä itse yleensä ottaa henkilökohtaisesti vastuulleen lainan maksamisen myös niissä tilanteissa, joissa yritys ei jostain syystä suoriutuisi lainan maksamisesta.

Mikäli yrityksen talous on vakaalla pohjalla, on vakuudettoman lainan hakeminen ja myös sen saaminen usein huomattavasti nopeampaa ja yksinkertaisempaa kuin vakuuksia vaativan lainan. Pankit myöntävät täysin vakuudetonta yrityslainaa tavallisesti vain harvoin, mutta sen sijaan monet rahoituslaitokset myöntävät sitä. Lainalaskurin avulla voit vertailla eri lainanantajien lainojen todellisia kuluja sekä muita ominaisuuksia, jotka vaikuttavat lainan edullisuuteen.

Millainen yrityslaina kannattaa ottaa?

Lainan ottaminen on yritykselle aina suuri ja harkintaa edellyttävä päätös, eikä ole lainkaan samantekevää, millaiseen lainaan yrityksessä päädytään. Lainoissa on runsaasti eroja, eikä pienin korko suinkaan aina tarkoita automaattisesti edullisinta lainaa. Siksi korkoa ei kannata pitää ainoana perusteena lainavaihtoehtoja miettiessä, vaikka sillä suuri merkitys onkin. 

Yrityslainaan liittyy myös paljon muita kuluja, kuten lainanhoitokuluja ja lainan avausmaksuja. Tällaiset kulut ovat usein niin sanottuja piilokuluja eli niiden kokonaissummaa on vaikea hahmottaa.

Digimarkkinoija: hyödynnä lainalaskuria budjetoinnissa

Piilokuluja on usein työläs seuloa esiin eri lainanantajien tarjoamasta informaatiosta, ja eri yrityslainoja voi muutenkin olla hankala verrata. Todellisten kulujen selvittäminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Budjetoinnin avuksi kehitetty lainalaskuri auttaa hahmottamaan lainakulujen ja korkojen vaikutuksen lainan kokonaiskustannuksiin.

Lainalaskurin käyttö on erittäin yksinkertaista. Kun syötät laskuriin haluamasi tiedot, saat valmiiksi laskettuna lainan todellisen vuosikoron sekä tiedon lainan kustannusten osuudesta.

Lainan kokonaiskustannukset sen sijaan koostuvat monesta tekijästä.

Näitä ovat esimerkiksi:

  • korko
  • avausmaksut
  • käsittelymaksut
  • kuukausimaksut
  • tilinhoitomaksut
  • laskutuspalkkiot. 

Pienistäkin summista voi tulla yllättävän suuria, kun maksuja on useita tai ne toistuvat säännöllisesti. Laskuria voi käyttää yrityslainan lisäksi esimerkiksi luottokorttien, kulutusluottojen, joustoluottojen ja osamaksujen kokonaiskustannusten laskemisessa. Lainalaskurin käyttö on täysin ilmaista, eikä se sido mihinkään. 

Mikäli päätyisi siihen, ettei yrityslaina ole tällä hetkellä ajankohtainen, on laskuria käyttämällä saanut kuitenkin hyvän ja kattavan kokonaiskuvan siitä, minkälaisia lainoja juuri nyt on tarjolla sekä millaisia kuluja ja ehtoja niihin liittyy.

Laskurin käyttö todella kannattaa, sillä se auttaa budjetoimaan, millainen laina yritykselle on mahdollinen ja suositeltava. Laskuria käyttämällä yritykselle parhaiten sopivasta lainasta saa realistisen käsityksen – kuten myös siitä, minkä verran laina-aika vaikuttaa lainan lopullisiin kokonaiskustannuksiin.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *